Het grote De Witte Buitenlanddebat 23-2-2017

Op initiatief van D66 Regio Buitenland organiseerden NOS Politiek 24, BVN en de New Yorkse afdelingen van PvdA en VVD een debat specifiek gericht op Nederlanders in het buitenland. Met drie stellingen over buitenlands beleid en korte een-op-eentjes over onder meer dubbele nationaliteit en het vereenvoudigen van de stemprocedure voor Nederlanders in het buitenland wilde Regio Buitenland haar leden, maar juist ook alle Nederlanders in het buitenland, een op maat gemaakt debat bieden. Het debat werd prime time uitgezonden op BVN op maandag 27 februari jl., aansluitend aan het populaire ‘Boer zoekt Vrouw Internationaal’ (hoe toepasselijk!).

Namens de grote partijen debatteerden Sjoerd Sjoerdsma (D66), Han ten Broeke (VVD), Rik Grashoff (Groen Links), Michiel Servaes (PvdA), Raymond Knops (CDA) en Renske Leijten (SP) met elkaar op de linkerzijde van het podium. Aan de rechterkant stonden Thierry Baudet (Forum voor Democratie) en Sylvana Simons (Artikel 1), zij namen niet deel aan de debatten maar kregen de kans om ieder debat en hun eigen standpunt kort te becommentariëren. Debatleider was Martijn de Greve, onder meer bekend van ‘Politieke Junkies’. Het debat vond plaats in de Pleinzaal van Sociëteit De Witte, en de zaal was afgeladen vol met Sociëteitsleden maar ook veel D66’ers. De muzikale omlijsting werd verzorgd door de band D-Sign.De debatteerformule was dat twee sprekers van de grote partijen vijf minuten met elkaar in debat gingen, waarna de verschillende deelnemers commentaar mochten leveren. Het debat duurde in totaal twee uur, maar is voor de uitzending teruggebracht tot 56 minuten. U kunt het debat hier terugkijken.

Gepubliceerd op 21-05-2017 - Laatst gewijzigd op 22-11-2018