woensdag 3 oktober 2018

Actuele politieke moties dubbele nationaliteit op Landelijk Congres 6 okt. a.s.

New York, 3 oktober 2018

D66 Regio Buitenland en D66-afdeling USA

In september heeft staatssecretaris Harbers (J&V) via een brief aan de Tweede Kamer laten weten dat in het eerste kwartaal van 2019 een nieuw wetsvoorstel ‘dubbele nationaliteit’ naar de Tweede Kamer gestuurd zal worden.

Afgaande op het Regeerakkoord en deze brief zijn de leden van D66 Regio Buitenland en D66 USA zeer bezorgd:

• zij vrezen dat het wetsvoorstel te restrictief zal zijn, met name voor de tweede generatie Nederlandse emigranten (vaak kinderen).
  • Daarnaast zijn ze bang dat er niets geregeld gaat worden voor de duizenden (ex)Nederlanders die onvrijwillig en vaak onwetend het Nederlanderschap hebben verloren in de afgelopen decennia.
  • Tot slot willen de leden dat er per direct een concrete oplossing wordt gezocht voor de “Brexit Nederlanders”, vóór 30 maart 2019.

D66 Regio Buitenland en D66 USA hebben daarom twee Actuele Politieke Moties ingediend, gericht aan de Tweede Kamerfractie, die a.s. zaterdag 6 oktober op het Landelijk Congres zullen worden besproken. Gedeputeerde Michiel Scheffer (Gelderland), die zelf de Engelse en Nederlandse nationaliteit heeft, zal de moties toelichten en verdedigen.

Motie 1 is hier te downloaden.
Motie 2 is hier te downloaden.

Voor vragen, woordvoering en contact:
Eelco Keij, D66 Afdeling New York
Mobiel +1 646 706 3032 (ook voor WhatsApp)
ejkeij@gmail.com

Michiel Scheffer, Gedeputeerde Gelderland