donderdag 22 oktober 2015

Column Matthijs van Miltenburg, D66-lid Europees Parlement

The sky is the limit

Leden van D66 Regio Buitenland weten als geen ander hoe belangrijk een goed functionerend gemeenschappelijk Europees vervoersbeleid is. Als lid van de parlementaire Vervoerscommissie houd ik me daar dagelijks mee bezig. Binnen mijn transportportefeuille is luchtvaart een grote prioriteit. De luchtvaartsector is volop in beweging en actuele gebeurtenissen staan volop in de belangstelling. Van het waarborgen van passagiersrechten en de veilige integratie van civiele drones in het Europese luchtruim tot oneerlijke concurrentie in de luchtvaart. In deze bijdrage richt ik me op mijn werk in het Europees Parlement voor een gelijk speelveld in de luchtvaartsector en de Europese wetgeving voor civiel gebruik van drones.

De Europese luchtvaartsector kampt met snelle veranderingen waardoor haar concurrentievermogen ernstig op de proef wordt gesteld. Zowel het succes van de low cost carriers zoals Ryanair en de opkomst van maatschappijen uit de Golfstaten en Turkije, die naar verluidt oneerlijke staatssteun ontvangen, leiden ertoe dat traditionele Europese luchtvaartmaatschappijen zoals KLM/AirFrance onder druk komen te staan. Hiertegen optreden in Europees verband is de enige formule voor succes. Nationale, protectionistische maatregelen en de bijbehorende nationale retoriek bieden geen oplossing.

Dat de luchtvaartsector volop in beweging is bewijst ook de opkomst van civiele drones. Deze bieden ongelofelijk veel kansen, van (commerciële) toepassingen in infrastructuur en voor media tot noodhulp en transport en logistiek. De drone-industrie is daarmee een belangrijke opkomende groeimarkt die werkgelegenheid genereert en innovatie bevordert. Om die reden pleit ik in het Europees Parlement voor snelle realisatie van Europese wetgeving zodat ontwikkelingen in de sector en bijbehorende technologische kansen niet stil blijven staan.

Het luchtvaartpakket van de Europese Commissie, bestaande uit wetgeving om de luchtvaart in de EU concurrerender te maken, en het Nederlands Voorzitterschap van de Europese Unie de eerste helft van 2016, bieden de mogelijkheid om samen met de leden van het parlement geïntegreerd in te spelen op de geschetste ontwikkelingen, zodat de Europese luchtvaartsector een hoge vlucht kan nemen!